Digitale zorg voor iedereen
16 september 2025, 09:07Wat als een app je gezondheid kan verbeteren, maar je hem niet eens kunt installeren? Het programma Digitaal Mee in de Zorg wil digitale zorg toegankelijk maken voor álle patiënten. Projectleider Leonie Gach van het LUMC legt uit hoe.
Wat is het doel van dit vierjarige programma?
We zien dat sommige groepen minder goed uit de voeten kunnen met digitale zorg: mensen met een lage sociaaleconomische status, cognitieve beperkingen, een migratieachtergrond of een hogere leeftijd (75+). Tegelijkertijd worden apps steeds belangrijker om passende, gepersonaliseerde zorg te leveren. Daarom willen we ervoor zorgen dat deze middelen inclusief zijn.
Er zijn inmiddels veel apps. Op welke richten jullie je?
Vanuit het LUMC zijn wij verantwoordelijk voor het thema Leefstijl in Zicht. We focussen op digitale zorg die mensen gebruik om hun leefstijl te verbeteren. Denk aan een app die revaliderende patiënten ondersteunt bij gezond eten en bewegen, of een app die longaanvallen helpt voorkomen met persoonlijk advies. Dit zijn preventieve toepassingen. Zo gebruiken mensen met risico op hart- en vaatziekten in de Healthbox een app die gegevens verzamelt van een bloeddrukmeter, smartwatch en slimme weegschaal.
Wat zijn de grootste struikelblokken bij het gebruik van deze apps?
Gesprekken met zorgverleners en projectleiders laten zien dat er vaak al problemen ontstaan bij de start. Het installeren en activeren van een app lukt niet altijd. De mensen op wie wij ons richten hebben bijvoorbeeld verouderde apparaten of lopen vast in ingewikkelde verificatieprocessen.
Wat is jullie doel?
We willen dat apps voor íedereen van toegevoegde waarde zijn. Dat vraagt om meer aandacht voor de ervaring van alle gebruikers. Daarom organiseren we focusgroepen en vertalen de uitkomsten naar een concreet plan met verbeteringen. Daarmee gaan we aan de slag samen met ontwikkelaars, zorgprofessionals en projectmanagers. Het direct toepassen van inzichten in de praktijk maakt dit onderzoek zo interessant en waardevol.
En hoe weten jullie of de aanpassingen werken?
We meten de effecten van de aanpassingen tijdens het onderzoek en testen die bij de doelgroep. Eigenlijk zou dit de standaard moeten zijn bij de ontwikkeling van elke zorgapp. In de praktijk worden apps vaak wel getest, maar meestal met de gemiddelde gebruiker en niet met de mensen die minder goed uit de voeten kunnen met digitale zorg. Dit onderzoek helpt om daar verandering in te brengen.
Binnen dit onderzoek werken zeven Universitaire Medische Centra, zorginstellingen en ontwikkelaars samen, verspreid over zeven thema’s. Meer lezen? Dat kan via de website, waar ook nieuws en ontwikkelingen te vinden zijn.
Inschrijven voor de nieuwsbrief
Gezond en Gelukkig Den Haag is een samenwerking tussen